lördag 18 juni 2011

"Bäste motståndare får man väl med facit i hand säga att Zlatan är"

Det är dags för årets första derby och som uppladdning tog vi ett snack med lagets Kapten, #8, Carl Svensson. Vi tycker att Carl har bidragit med oerhört mycket denna säsongen och är med sin ledarstil en stor anledning till Furubys framgångar.

Beskriv dig själv som fotbollsspelare? Styrkor, svagheter osv.
Jag är väl rätt allround som spelare i allmänhet, i grund och botten rätt fysisk spelstil, var rätt kvick en gång i tiden och kan väl än idag glimta till ibland. Jag blev skolad rätt tidigt att lira fotboll på marken därav mina svårigheter att få till en rak boll som ska gå längre än 10m i luften.


Om du fick jämföra dig med en internationell storstjärna, vem är du då mest lik i ditt spelsätt?
Naturligtvis beroende av vilken position man har men jag har alltid tyckt att Stefan Schwartz varit en grym mittfältare och Johan Elmander som uppoffrande anfallare.

Tidigare klubbar?
Östers IF, Åryds IK, Räppe Goif

Vad tycker du att Saso har tillfört till truppen? Och vad tycker du om hans nya hårfärg?
Saso har framförallt tillfört vinnarskalle och rutin och en röst som får oss att tro på oss själva och den fotbollen vi vill spela. Har han färgat håret??? ;)

Vi har under säsongen lagt märke till att du har spelat på en hel del olika positioner men vilken position skulle du helst spela i om du fick välja?
I ärlighetens namn så vet jag inte riktigt. Jag spelar där coachen anser att jag gör mest nytta och det känns rätt skönt. Är "skolad" försvarare så det känns mest naturligt att spela där fast visst är det kul att måla nån gång också!

Vad säger du om säsonger så här långt?
Säsongen såhär långt tycker jag följer förväntningarna som jag hade, jag är inte överraskad.

Vad tror du är största anledningen/arna till att det har gått så bra?
De sista matcherna har vi spelat som vinnare och det syns att vi har jäkligt kul på planen sen kommer resten automatiskt.

Vem har sämst musiksmak i truppen?
Förmodligen jag själv, ni vill inte se min playlist med "lugna låtar"

Favorit lag utöver FIF?
Djurgården i alla sporter

Vad har du för intressen utöver fotbollen?
Är som de flesta vet ganska biten av spel i alla dess former, poker, sportsbetting mm. Entreprenörskap och nyskapande.

Vem är truppens bästa huvudspelare?
Defensivt Nollan, Offensivt Niklas A (den enda som gjort mål med skallen i år?)

Har du några (tvångsmässiga/vidskepliga) ritualer innan match?
Vidskepelse är inge bra för en som jobbar med statistik...

Om du fick byta liv med vilken person i världen för en dag, vem hade du valt?Jag hade nog valt Tim Ferriss, författaren av "fourhourworkweek", en kille som förstår vad det handlar om.

Bästa med och motspelare?
Bästa medspelare står nog mellan Peter Wibrån, Martin Olander och Fredrik Stjärnebring. Fidde hade lirat allsvenskan om han velat. Bäste motståndare får man väl med facit i hand säga att Zlatan är.

Favorit FIF:are genom åren?
Staffan Ekdahl var hård när man lirade gubbafotboll, Tom Malinen likaså men får nog ändå svara Johan "Geting" Gustavsson.

Så lite om derbyt. Hur laddad är du? Jag är faktiskt rätt avslappnad, har sett Åryd tre gånger i år och tycker att vi har ett övertag.

Vad är viktigast för att FIF ska lämna Åryds IP med tre poäng?
Försöka använda skallen mycket, derby är derby och det kommer garanterat att bli tufft i inledningen med mycket kamp. Ju längre matchen går desto större fördel kommer vi ha.

Du har spelat några derbyn genom åren, är dessa matcher annorlunda mot andra? Varför?
Det blir kanske lite extra nerv i såna här matcher, sällan några målfester och mycket folk i publiken. Hur du väljer att plocka in och behandla den pressen är mycket individuellt. Själv har jag alltid sett det som en möjlighet att växa som spelare och göra en jäkligt bra prestation medan vissa ser det som negativt och är rädda att göra bort sig.

Vad betyder det att vara kapten i en sådan här match, vi tänker då till exempel på om du har några särskilda förberedelser, agerande innan, under och efter match eller dylikt?
Klart att man försöker tagga laget lite extra inför en sån här uppgift, viktigaste uppgiften är att sprida lugn och självförtroende till alla spelare och försöka få upp vinnarskallarna.

Vem avgör?
Jag vet inte vem som avgör, men i min matchbild tar vi ledningen med 1-0 genom Anton Sjöman och vinner till slut med 3-1.

Är det något som till slut vill förmedla till medspelare, lördagens motspelare eller till de som av någon synnerligen märklig anledning fortfarande tvekar på om de ska kolla in matchen på lördag?  
Matchen kan te sig oerhört viktig för bägge lagen då vi just nu ligger 1:a resp. 2:a, sanningen är den att vi nu har mött alla lagen och vunnit i princip mot alla (förutom plattmatchen i St Sigfrid). Oavsett resultatet i denna matchen så har vi allt i egna händer, Åryd kommer tappa fler poäng än oss på hösten så därför kommer sista derbymatchen vara av akademisk betydelse- Därför kan det vara kul o se derbyt imorgon medan det finns nerv i serien.


Vi tackar Carl och önskar honom och övriga laget lycka till i dagens match! Se nu till att sluta upp bakom de blåa!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar